22 november, 2007

Bernard Christiansen

Knuffelbeest

Ed van Eeden is een grote man
met een zwak voor
kleine vrouwen
grote vrouwen
vrouwen met lang haar
kort haar
met echte ogen
lieve rimpels
vrouwen met borsten
en vrouwen met een neus
met twee gaten

Ed van Eeden is een grote man
met hele grote handen
waarmee hij alle vrouwen
die voor hem bijzonder zijn
graag wat beter wil begrijpen
en als de vrouwen dan wat kermen
roept hij
't geeft niet, meisje
'k zal je troosten

Ed van Eeden kan niet raken
maar hij kan wel raken
met zijn grote handen
eventjes, en hier en daar
Ed van Eeden doet geen pijn hij is
een knuffelbeest

Ed van Eeden is een grote man
hij stelt ook literaire vragen
soms

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Dus lasteren is, in de opvatting van de redactie, die dit suggestieve, wormstekige vers heeft geplaatst, hetzelfde als hekelen?

Anoniem zei

Nee. Verder heeft het gedicht een duidelijke afzender.

Anoniem zei

Goh Bernard,

sympathiek, bedankt.

Nu heb ik ook een hekel aan jou.

Anoniem zei

ik heb geen hekel aan. Ed van Eeden heeft zich op geen enkele manier kwaadaardig tegenover mij gedragen en dus heb ik ook geen reden tot laster of rancune of wat dan ook tegenover hem. ik neem gewoon waar, spiegel dingen waar ik het gevoel heb om er iets mee te moeten doen op mijn manier. heb met het plaatsen van dat gedicht wel geaarzeld (en het moest wel met mijn eigen naam en met de naam van Ed van Eeden om het niet heel vaag te laten zijn) maar ben er uiteindelijk maar wel op gaan vertrouwen dat iemand als Ed van Eeden, een belangrijke man van een grote literaire organisatie met veel erkende kwaliteiten, ook wel eens tegen een stootje kan. ik schrijf niet dat hij kwaadaardig is of dat zijn werk niets voorstelt, hij heeft alleen de neiging om soms over mensen heen te walsen, misschien ondoordacht, onschuldig, maar wel een beetje lastig voor de mensen (en dan vooral vrouwen) om hem heen. ook mede dankzij zijn fysieke verschijning en zijn machtspositie. had geen idee wat dit gedicht voor effect zou hebben maar je blijft toch maar hopen dat het naast wat gekrakeel en vriend-vijand-gedoe misschien ook een kleine bewustwording en wijziging van gedrag teweeg kan brengen. je weet maar nooit.

Anoniem zei

Ach Bernhard... je hebt niet alleen een suggestief gedicht geschreven, maar nu hul je je ook in watten als je je gaat 'verdedigen'.

Dit is een site voor hekeldichten, stelt de redactie, al denk ik eigenlijk dat het vooral een site voor flauwekulletjes is. Hekel dan ook.

max lerou zei

Ach Chrétien, wist je dan niet dat Christiansen een zwak heeft voor lasteraars?
Nog maar kort geleden is hij 2 volle dagen aan het typen geweest om zijn ongenoegen te uiten over een aangifte bij de politie tegen een crimineel met een voorkeur voor laster.
Die laster ging over vermeende vrouwenmishandeling.
Toeval?

Anoniem zei

chretien, probeer eens rustig na te denken. waarom denk je schrijf ik zo’n gedicht? niets om verder zielig over te doen maar een onderdeel van de zaak is dat ik mij met zo’n speelse aanval ook zelf kwetsbaar opstel. wie weet, misschien krijg ik voor straf straks geen opdrachten meer van de SLAU, misschien dat ik op mensen die mij niet kennen met zo’n gedicht heel onsympatiek over kan komen. dat het voor jou misschien een taboe is om wat jou opvalt en stoort in de wereld om jou heen op een herkenbare manier in een gedicht te verwerken is iets wat ik kan snappen. dat is bij mij dus anders, lijkt me verder geen reden om er minachtend over te doen. n.a.v. rita verdonk en de hysterie rond pim fortuyn heb ik eerder teksten geschreven, deze keer dus iets wat iets dichter bij huis ligt. als de betreffende persoon in een kwetsbaardere positie had verkeerd had ik het niet geplaatst. waarover je wat mij betreft kunt discusseren zijn enkele formuleringen in het gedicht. ik kan mij voorstellen dat ik mij misschien met 1 of 2 formuleringen te veel van de wetten van het gedicht heb mee laten sleuren en daarmee mogelijk te weinig zorgvuldig tegenover Ed van Eeden ben geweest. zo’n soort van kritiek had ik begrijpelijk gevonden, daarvan had ik mij iets aan kunnen trekken. misschien heb ik dingen verkeerd ingeschat, ik heb het gedicht meerdere mensen laten lezen die het vooral grappig vonden en niet zo zeer als zware aantijging of zo hebben ervaren, gewoon een uitvergroting van een lastige gewoonte. het gaat niet om een zwaar misdrijf, het gaat gewoon om een wat lastig gedrag, drankjes en complimenten opdringen, graag wat over ruggen aaien enzovoort. het gedicht heet niet voor niets ‘Knuffelbeest’, ik had het wel een andere titel gegeven als het om andere dingen ging. maar het spijt me als het heftiger en kwetsender is overgekomen dan mijn bedoeling was.
een andere interessante vraag had kunnen zijn of het misschien ueberhaupt beter is om bij hekeldichten altijd namen weg te laten. de insiders zullen als het goed is de persoon herkennen op basis van de schets, voor buitenstaanders heeft het weten van een naam geen toegevoegde waarde.
maar helaas, van jou deze keer niet echt een inhoudelijke reactie, je blijft hangen in algemeen minachtend gepraat dat voor jou wel bevredigend zal voelen maar waar ik verder niets mee kan.

en pssssst, Lerou, rustig maar, alles komt weer goed.

max lerou zei

zeg christiansen..."pssssst" doe je vast ook wanneer je iets wilt bestellen in bistro 'het hersenpannetje'

Anoniem zei

Gezien mijn voorkeur voor vrouwen bestaand uit neus, en mijn eigen tamelijk beeldvullende verschijning, voel ik mij geroepen pal te staan voor Ed van Eeden - al ken ik de man niet en heb ik dus geen enkel argument ter zake. Behalve dan dat beeldvullende verschijningen met voorkeur voor neuzige vrouwen hele aardige jongens kunnen zijn, die zomaar pal gaan staan.

Anoniem zei

voila, behalve boos of paranoide of oppervlakkig arrogant kan er dus ook nog op een manier gereageerd worden die wat meer met het gedicht te maken heeft.

Unknown zei

bernard heeft een broertje dood
en roept psssst naar edje groot
edje stamt van godeshof,
hij verdient dus rechtstreeks lof

voor zijn omvang en potentie
de benijde kwaliteiten
die gepaard aan eruditie
als bij zeeman voor hem pleiten

zo roept nu ons aller bernard
die de voornaam van ons aller breukers
draagt als achternaam – pa wist niks leukers –
zichzelf uit tot Der Honden Bard

(dit dan voor de kleine honden:
’t gilde van de snuffelaars en
bastaards, dat slechts aan de laarzen
likt van groten vol van zonden

en als een hond zo scheef
hortend parallellogram
ben nu ook ik op dreef
en haal mijn rijmdwanggram)